naar boeken
GLASATELIER


Curriculum Vitae:

1939 geboren in Den Haag
1940 verhuisd naar Wassenaar
1944 evacuatie naar Den Haag
1945-1950 Kievitschool Wassenaar
1950-1951 Lagere school van Heutz
1952-1961 Maerlant Lyceum Den Haag
1961-1962 Militaire dienst Artillerie
1962-1963 Uitgeverij Gallimard Parijs
1963-1970 doctoraal Economie RUG.
1968-1970 opleiding boekenvak
1969 geboorte zoon Bruno
1970 verhuisd naar Midlaren
1970-2000 Adviesburo GSP later CAP
1971 geboorte dochter Olga
1970-1972 Onderzoek Kartonindustrie
1972-1978 buitendocent ASCA
1973-1974 Trainers opleiding
1978 start uitgeverij van kinderboeken
1979-1982 Herbouw grote boerderij
1985 Doorstart adviesbureau CAP
1997 cursus glas in lood De Punt
1999 cursus glas fusen bij Detlef Tanz
2000 afscheid bij CAP
2000 start Atelier glas in lood ramen
2002 glasoven voor brandschilderen
2005 expositie glas in Les Contamines (Franse Alpen) met Marianne van Albada en schilder-beeldhouwer Thomas Ostoya
2007
inmiddels ca 75 glas-in-lood ramen en gebrandschilderde objecten gemaakt.

Ik kan me nog heel goed het onbezorgde leven herinneren, met eindeloos knoeien met water in de zandbak, de wijdopen tuinkraan om rivieren mee langs het tuinpad te maken. Rivieren met een vuil laagje gelig schuim van modder en kleine takjes die daartussen dreven. Met grote bewondering keek ik naar mijn vader die een vogelhuisje voor mij timmerde en later maakte ik met mijn vriendjes hutten onder de grond of in bomen of prutsten we aan brommers, auto’s of radio’s. Niets mooiers dan een kapot apparaat te repareren. Als ik later iets in een winkel zag was mijn eerste reactie meestal, dat kan ik zelf ook wel maken. Maar mijn brood heb ik er nooit echt mee verdiend, dat deed ik met onderzoek en advieswerk, kantoorwerk, hersenwerk. Maar na werktijd pakte ik weer mijn gereedschap en bouwde schuurtjes en zelfs hele huizen voor mijn eigen gezin. Met mijn beroep als organisatie-adviseur ben ik in 2000 gestopt, met het doel me meer op mijn kunstzinnige kwaliteiten te richten. Iets wat zich tot dan toe slecht liet combineren met het kantoorwerk. Door toeval kwam ik in aanraking met glas in lood en volgde een cursus bij Gonny Fournier.
<>empty
1943, Philippe op het tuinpad
<empty>
schets: L.J.C. Boucher, 1943
Tot mijn verrassing sprak me dat enorm aan en dat lag waarschijnlijk aan de combinatie van creativiteit (ontwerp, keuze van kleuren en soorten glas) met de technische kant van het in elkaar zetten van de glazen stukjes met het lood tot een geheel raam, wat enige handigheid vereist. Ik ontdekte een eindeloze variatie aan mogelijkheden. Want met dat lood kun je ook van alles construeren. Het laat zich makkelijk buigen en solderen en het glas kun je brandschilderen, zodat je ook met voorstellingen kunt werken. Glas in lood is in, lees je vaak in glossy bladen. Maar in nieuwe huizen zie je het niet en architecten zijn vergeten welk effect gekleurd glas kan hebben op de sfeer in een ruimte. Men kiest voor dubbel glas en dat lood is maar een vies goedje. Alle ramen die ik tot nu toe gemaakt heb waren voor particuliere huizen en bijna altijd bracht ik mijn klanten op het idee om op een bepaalde plek in hun huis iets van glas in lood te installeren. Door te laten zien wat je maakt breng je mensen op een idee en het resultaat blijkt altijd verrassend positief.
HOMEPAGE
LAATSTE NIEUWS
ARCHIEF
Philippe Boucher
Marianne van Albada
BOEKEN UITGEVERIJ
Kinderboeken
Volwassenen
Poëzie
Antiquarisch
Diversen
GLASATELIER
Glas-in-lood
Brandschilderen
Glas-fusen
Andere technieken
Glas te koop
Voorraadlijst
Bestelformulier
Links